För att bli duktig på att läsa måste eleven behärska två delar, avkodning och språklig förståelse. Avkodning innebär att koppla språkljud, fonem, till bokstäver eller kombinationer av bokstäver, grafem. För att bli duktig på att skriva behöver eleven också behärska två delar, inkodning samt att kunna förmedla ett budskap. Inkodning innebär att dela upp ord i bokstavsljud, fonem.
I detta första övningspaket lägger vi vikten vid att systematiskt öva kopplingen mellan grafem och fonem, med en strukturerad ljudningsmetod (på engelska kallad phonics). Alla elever gynnas av att arbeta på detta strukturerade sätt, men det är framför allt de 20–25 procenten av eleverna som har svårt att lära sig läsa och skriva, som får möjligheten att lyckas.
Bokstäverna som tas upp i detta häfte är a, s, l, o och r, e, n, i, en bokstav i taget. Eleverna får:
- Lyssna efter bokstavsljudet inuti ordet, i början av ordet och i slutet av ordet.
- Rita hur munnen ser ut när de säger bokstavsljuden. Här behöver eleverna varsin spegel.
- Skriva bokstäverna – versaler och gemener.
- Ljuda samman och skriva korta ord med bokstavsljuden de lärt sig.
- vokal – konsonant
- konsonant – vokal
- konsonant – vokal – konsonant
- vokal – konsonant – vokal
- Ljuda samman ord i korta meningar med bokstavsljuden de lärt sig.